Musicaklassen Extra: a glimpse of an educational future?

Internationaal symposium op 1 en 2 december – Domein Dommelhof, Neerpelt

Twee rijk gevulde dagen lang en met deelnemers uit België, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Zwitserland en Portugal was Musica gastheer voor het symposium Musicaklassen Extra: a glimpse of an educational future? Met op de achtergrond een echte week Musicaklassen, kreeg de divers samengestelde groep deelnemers een introductie tot Musica’s ideeën over muziekeducatie, verdeeld over vier deelonderwerpen: luisteren, communiceren, belichamen en ‘muziekdenken’. Bedoeling was onze eigen benadering te onderwerpen aan de kritische blik van (internationale) specialisten. Hoe kijken we naar muzikale ontwikkeling en waarom vinden we ze belangrijk? Welke benaderingen zijn het meest relevant? Hoe gaan we om met het wijdverspreide gebrek aan actieve muzikale ervaringen van deelnemers? Welke rol kan of moet traditie hierin spelen? Waarom is muziek zo belangrijk in het curriculum en hoe kunnen we muziekeducatie stimuleren?

IMG_1095 (2)IMG_1103 (2)Diverse deelnemers brachten eigen presentaties met voor Musica vaak interessante aanknopingspunten en verwijzingen naar inspirerende contexten. Een bespreking van de toch wat provocerende film Alphabet van Erwin Wagenhofer (2013) zette de discussie verder op scherp. Hoe balanceren we tussen structuur en vrijheid, tussen traditie en vernieuwing? Wat zegt de wetenschap over deze tweespalt? Welke modellen bieden we aan als houvast en waarom? Welke rol speelt het artistieke in dit alles, en welk gewicht geven we hieraan?

IMG_1110 (2)IMG_1129 (2)Als keynote-spreker bracht Lode Vermeersch van de vakgroep HIVA van de KU Leuven zijn visie op theorievorming over cultuureducatie vanuit onderzoek gelinkt aan Barend Van Heusdens Cultuur in de Spiegel. Een uitdagend topic, te meer omdat volgens vele deelnemers de ‘tijdskunsten’ (vooral muziek en dans, maar deels ook drama en media) zich toch niet zo makkelijk in het model laten inpassen. Een fundamentele discussie die hopelijk wordt vervolgd!

IMG_1115 (2)IMG_1099 (2)Algemeen werd geconcludeerd dat de ontwikkeling van de muzikale verbeelding en het creëren van eigen muziek geen kers op de taart mogen zijn, maar het epicentrum vormen van elke vorm van muziekeducatie, en dit vanaf het allervroegste begin.

IMG_1105 (2)IMG_1122 (2)

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder 8-12 jaar, Musicaklassen, Onderzoek en ontwikkeling, Studiedag, Voor leerkrachten en kinderbegeleiders

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s